woensdag 25 augustus 2010

Iedereen kent ze en ook iedereen vind ze heerlijk: chocolate chip cookies of New-Yorkers zoals ze ook soms genoemd worden. Ik heb hier al verschillende recepten voor uitgeprobeerd en op de een of andere manier vond ik ze nooit echt goed... Vaak zijn ze te hard, te droog, te zoet,... Ik wou dus een cookie maken die lekker zacht is aan de binnenkant en krokant aan de buitenkant. Er moeten stukken gesmolten en stukken harde chocolade in zitten en de smaak moet ook echt goed zijn. Het koekje dat ik voor ogen had mag dus niet helemaal plat worden zoals de meeste chocolate chip cookies. Ik ben eerst op zoek gegaan naar een goed recept, een wat me aansprak. Dit heb ik natuurlijk dan vandaag eens uitgevoerd, en het was een tegenvaller! De koekjes waren zoals altijd heel plat en hard. Dus uiteindelijk heb ik eigenlijk heel het recept aangepast en een beetje mijn eigen koekje gecreëerd! En het is echt geweldig!! Ik ga mijn recept dus nu aan de hand van enkele foto's uitleggen!

Als eerste moet je de suikers mengen, ik gebruik 3 soorten. In een grote kom doe je 175 gram witte suiker samen met 210 gram licht bruine suiker en 110 gram donkere bruine suiker. Deze 3 suikers meng je goed door elkaar en je zorgt dat er geen grote brokken meer zijn.

Vervolgens snij je 250 gram ongezouten roomboter in stukjes en klop je deze romig met de suiker. De roomboter moet echt koud zijn zodat het deeg nog redelijk fris is als de koekjes in de oven gaan, dan lopen ze minder uit tijdens het bakken.

Daarna gaan we het bloemmengsel maken en toevoegen. Hierin heb ik wat moeten experimenteren maar uiteindelijk heb ik het ideale mengsel gevonden! Je neemt: 210 gram patisseriebloem, 440 gram koekenbroodbloem (wordt gebruikt voor sandwichen, briochen,...), 3tl bakpoeder en 1tl maïsbloem (bijvoorbeeld maïzena).


Je maakt van het deeg luchtige "bolletjes", je mag ze zeker niet echt rollen of aandrukken want dan is het koekje niet meer luchtig. Je kan de bolletjes zo groot maken als je zelf wil, maar hou er rekening mee dat ze nog een beetje uitzetten, en dat hoe groter het koekje wordt hoe langer de baktijd is. Je legt de deeg "bolletjes" op een bakplaat met bakpapier en bak ze gedurende 30-35 min (afhankelijk van de grote). Nu, ik wou zachte koekjes, dus daarom heb ik van zodra de koekjes bruin waren en aluminiumfolie over gelegd voor de rest van de baktijd, zo drogen ze minder uit. Het is normaal dat de koekjes niet helemaal hard zijn, dat is net het zalige aan dit recept! Krokant langs de buitenkant en vanbinnen lekker zacht en smeuïg.

Ik zal ook nog maar wat foto's posten van mijn koekjes/pogingen:

Deze koekjes waren eigenlijk heel plat en vrij hard, wel lekker van smaak.

Deze waren qua volume perfect, maar ze waren te hard en niet smeuïg aan de binnenkant. Ook zat er te weinig chocolade in.

Deze waren eigenlijk al heel goed, maar ik wou ze op een andere manier proberen te bakken zodat ze nog zachter worden en iets minder bruin.

Dit zijn dan de koekjes geworden, heerlijk en lekker dik !!
Edit: de volgende dag zijn ze echt nog beter! Heerlijk!

7 opmerkingen:

  1. Ha die Stijn
    Leuk om te lezen over je cookies expirimenten! Als je een goed cookie recept wilt hebben: kijk op mijn blog: Cookies met pecan noten en chocolate chips! Tips: koel het deeg minstens 30 min in de koelkast voor het bakken. Minder kans op 'uitlopende' koekjes. Bak maar 10-12 min! Zo krijg je de perfecte cookies: krispend aan de buitenkant, zacht en smeuig van binnen!

    Voor het recept (in 't frans, geef maar een gil als je er niet uitkomt): http://cafecreme-n.blogspot.com/2010/06/pour-changer-des-cupcakes-cookies.html

    Groejes en succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Nicolette,
    bedankt voor je reactie! Het deeg koelen dat wist ik al hoor, maar toch bedankt voor de tip! Als ik met mijn recept de koekjes 10-12min zou bakken dan zouden ze helemaal niet gaar zijn! Maar ook elke oven is anders he! :) En Frans is voor mij geen enkel probleem, ik ga je blog dus zeker volgen!
    groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Stijn,
    Leuke blog heb je! Heb laatst ook chocolat chip cookies gebakken! Was ook erg lekker, alleen ik vroeg me af, heb jij een tip hoe je de koekjes wat minder luchtig maakt en juist meer chewy en stevig (dat het midden echt nog een beetje plakkerig is)...Heb jij daar misschien ervaring mee?
    Ben benieuwd naar je reactie!
    Groetjes Tatjana

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey! Eerst en vooral sorry voor de late reactie, maar je kan me beter via de contact knop een berichtje sturen, dan antwoord ik veel sneller! :) Als je stevigere koekjes wilt zou ik je aanraden om meer bloem toe te voegen... Normaal gezien is bij dit recept het midden echt nog wel plakkerig, anders moet je ze minder lang laten bakken! Elke oven is natuurlijk anders... Veel succes! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leve de mensen die graag koekjes bakken! Ik zit met een ander probleempje... ik heb een lekker receptje voor cookies, maar de mijne worden niet krokant :-(
    ze gaan een minuutje of elf de oven in op 180² hetelucht
    Heeft iemand hier soms enkele tips voor?
    Stijn, ga zeker jouw receptje eens uitproberen, het klinkt alvast superlekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er lekker uit Stijn, maar ik mis de chocolade in je recept. OP de foto zie je die duidelijk, maar nergens in je beschrijving vind ik iets van chocolade
    gts frouwke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. net het deeg gemaakt, zometeen gaan ze de oven in, ben zeer benieuwd :-)

    BeantwoordenVerwijderen