dinsdag 7 december 2010

Het is zo ver! Sinterklaas is gedaan, het ligt vol met sneeuw buiten en het is veel te koud... Kerstmis!! Deze hele maand december is toch wel mijn favoriete tijd van het jaar!  En als ik dan aan kerstmis denk, dan denk ik ook aan lekker eten! Daarom wil ik zo nu en dan eens een receptje posten van iets wat mij echt aan Kerstmis doet denken. Vandaag heb ik voor jullie Whoopie Pies gemaakt! Dit zijn eigenlijk de 'moderne' cupcakes, en ik kan wel begrijpen waarom! Veel beter als cupcakes: handiger om te eten, leuk om mee te geven aan kinderen (niet zo'n plakboel), sneller gebakken, eindeloze combinaties,... ... Echt een aanrader dus! Nu hoor ik jullie allemaal al denken: "Wat een gekke naam?!" Inderdaad, het is een vreemde naam maar best voor de hand liggend hoor! :) Het zit namelijk zo, de vrouwen van de Amish people bakte deze koekjes en deden ze dan in de lunchbox van de mannen die uit gingen werken. Als ze dan tijdens de pauze hun doos opende riepen ze: "WHOOPIE!" en zo is dus de naam Whoopie pies ontstaan.. Of dat hebben ze mij toch wijsgemaakt! ;) Omdat we nu in de kerstperiode zitten ga ik voor jullie red velvet whoopies maken, want wat is er nu meer kerst dan de kleur rood? Hieronder vind je een afbeelding met de ingrediënten, klik erop om te vergroten!

Als jullie de bovenstaande ingrediënten hebben afgewogen en klaargezet kunnen we starten met ons simpel receptje! Om te beginnen meng je in een deegkom: de bloem, het bakpoeder, de cacaopoeder en het zout.
Vervolgens ga je in andere grote mengkom de boter en suiker samen tot een dikke massa kloppen, zo'n 3 minuten! Hierna klop je er het eitje en het vanille extract eronder! Gewoon eronder mengen, niet te veel mixen!
Daarna voeg je 1/3 van het bloemmengsel toe, gevolgd door de helft karnemelk. Nogmaals 1/3 bloemmengsel, de andere helft karnemelk en we eindigen met het laatste deel van het bloemmengsel! Uiteindelijk krijg je dan een mooi cake beslag!
Tenslotte gaan we de rode kleurstof er voorzichtig onder scheppen (tenzij dat je je hele keuken rood wilt verven!). Het deeg is nu klaar om een spuitzak mee te vullen. Ik heb hiervoor een groot rond spuitmondje gebruikt. Op een bakplaat met bakpapier over spuit je vrij dikke bolletjes, deze wrijf je een beetje glad met je nat gemaakte vinger. Daarna schuif je ze in de over en bak je ze gedurende zon 7-8 minuten, je merkt wel als ze gaar zijn hoor!
Voor de vulling mengen we eerst 300 gram Roomkaas (monchou, philadelphia,...) met 210 gram roomboter, dit klop je echt romig (4 minuten). Daarna voeg je 385 gram poedersuiker toe en klop je dit er ook voorzichtig onder. Tenslotte nog een tl vanille extract en de heerlijke roomkaasvulling is klaar. Je spuit de vulling tussen de afgekoelde koekjes zoals je hieronder op de foto ziet.
Het resultaat zijn heerlijke Whoopie pies! Smakelijk!!

4 opmerkingen:

  1. Ik kende ze al een tijdje, maar heb nog nooit de tijd gehad om ze te proberen. Maar deze zien er echt heerlijk uit dus misschien toch maar eens tijd voor maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaaw, dat ziet er verrukkelijk uit! Ik ga ze zeker eens proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De temp van de oven staat er niet in vermeld. Ik ben gestart aan 180 graden, maar heb de indruk dat het best wat hoger kan staan zodat de whoopies niet de tijd krijgen om uit te lopen bij het warm worden. Welke temperatuur gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen