vrijdag 24 september 2010

Deze namiddag heb ik weer geëxperimenteerd, met peren! Ik had nog enkele peren liggen en wou deze op gebruiken. Het resultaat is een perentaart die er misschien niet zo goed uitziet, maar hij is wel heerlijk!! Ik zal hieronder even typen hoe ik te werk ben gegaan. 

Bisquit
Voor de bisquit heb ik eigenlijk het gewone recept gevolgd, maar ik heb er speculooskruiden door gedaan! Deze kruidenmengeling is echt heeeeerlijk bij peren! Het deeg heb ik gebakken op een bakplaat en daarna heb ik mijn springvorm gebruikt om er cirkels van de juiste grote uit te steken. Ik had 3 van deze cirkels.

Caramelfudge
Caramelfudge is echt goddelijk en enorm simpel om te maken, echt heeeel simpel. Je pakt een deel suiker en een scheutje water, breng dit aan de kook tot de suiker karameliseerd. Dan voeg je een blik geëvaporeerde melk (of room) toe en breng dit terug aan de kook. Wanneer alle karamel is opgelost roer je er een gekozen hoeveelheid boter door (naar smaak). Ik heb daarna dit nog even laten inkoken op een zacht vuurtje, wel regelmatig roeren!!

De peren
De peren heb ik geschild en in partjes gesneden. Ik heb ze lichtjes aangebakken in van roomboter en gekruid met wat kaneel. Vervolgens heb ik een beetje honing erover gedaan en ze daarna geflambeerd in een scheut cognac. Dit geeft er een heerlijke toets aan!

Om de taart samen te stellen neem je de eerste cirkel en legt hem op de bodem, hierop komt een laag fudge. Zo ge je te werk tot je de cirkels opgebruikt hebt. Let wel op dat de taart mooi recht is want anders gaan strak bij het ontvormen de peren eraf schuiven!!! De partjes peer heb ik op de bovenkant geschikt en daarna heb ze bedekt met een taartgelei. Zoals ik al zei: niet de mooiste taart, maar wel heeeeeeerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten