donderdag 25 februari 2010

Het is dan zo ver vandaag, na lang en vooral veel recepten erover te hebben gelezen , veel franse sites vertaald,... Ga ik eindelijk eens die zogezegd uiterst moeilijke macrons de Paris proberen! Hoe ga ik te werk?

Eerst neem je 110 gram Amandelpoeder, ik heb die van het merk van Vahiné gebruikt, en 200 gram poedersuiker. Dit meng je in een kom en dan zeef je alles een paar keer (ik heb het 4 keer gezeefd).


Dan zet je de andere ingrediënten al klaar: 50 gram kristalsuiker en 90 gram verouderde eiwitten (dit zijn eiwitten die al minstens 24h gescheiden zijn van het eigeel en die dan ook minstens 24h op kamertemperatuur en lichtjes afgedekt (handdoek) bewaard zijn. Dit is echt nodig hoor, anders komen de macrons niet omhoog.)


Dit zijn dus de 4 basisingrediënten van macrons... Nu komt het leuke deel! De basis van een macron is een stevige meringue, die gaan we dus maken door de eiwitten op te koppen tot ze schuimig worden, dan voegen we de kristalsuiker toe en laten we de kenwood (of andere mixer ;)) nog verder kloppen tot er uiteindelijk stijve pieken kunnen getrokken worden. 


Als het eiwit en suikermengsel gereed is gaan we het toevoegen aan het amandel en bloemsuikermengsel. Maar let op! Wil je meerdere kleuren makrons maken uit deze portie dan moet je het amandel en bloemsuikermengel alvast verdelen in twee kommen.


Je deelt het eiwit en suiker mengsel ook in twee en begint de twee mengsels onder elkaar te heffen. Halverwege het "hefproces" voeg je de gel of poederkleurstoffen toe. Tips: probeer het zo snel mogelijk eronder te heffen, anders verdwijnt de luchtigheid. Vloeibare kleurstoffen zorgen voor extra vocht, iets waar macrons gevoelig voor zijn! 
Hierna gaan we dus de makrons spuiten op het bakpapier, ikzelf heb ze met een lepel gevormd omdat ik op het allerlaatste moment mijn spuitmondje niet vond! (VERVELEND!!) De grootte maakt eigenlijk niet uit, ik heb ze middelmatig en iets kleiner gemaakt.


Als dat gebeurt is ga je in plaats van de bakplaat in de over te zetten hem gewoon even laten rusten, laat hem eerst een half uur tot een uurtje staan op het aanrecht! Waarom? Tijdens deze rustpauze drogen de macrons een beetje uit en er vormt zich dan een hard korstje, dit maakt de makrons mooi egaal en glad!
Als deze rustpauze voorbij is gaan we ze bakken! Normaal gezien zou je ze 20-25 minuten op 150°c moeten bakken, maar ik heb ze gedurende 30 minuten op 150°c gebakken, dit hangt van oven tot oven af. 
Na dat de makrons heerlijk krokant gebakken zijn laat je ze gewoon afkoelen op de hete bakplaat en pas als ze afgekoeld zijn haal je ze van het bakpapier (zo deed ik het toch...). Je hebt nu eindelijk je makrons die je kan vullen met allerhande heerlijke zoetigheden! Ik heb bij deze makrons witte chocoladeganache gemaakt, hier wat framboos extract toegevoegd en een beetje gebonden met tylose zodat er een stevige massa ontstaat.  Heerlijk en origineel!


11 opmerkingen:

  1. ik ga deze denk ik ook maar eens proberen! hartstikke leuke blog trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super gelukt zo te zien, waar kan ik het merk Vahine kopen???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijk een betrouwbaar recept gevonden :) ga ik direct proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je beslag is een beetje te vloeibaar, waardoor ze te plat zijn, maar je hebt wel een voetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb dit geprobeerd, lekker, maar ik krijg geen glans op de koekjes,hoe kan dit komen??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hey!
    @ sammy: ze waren niet te vloeibaar hoor, ze zijn te plat omdat de termostaat van de oven niet tegoei werkt!
    @veerle: geen idee? Mss het eiwit niet lang genoeg geklopt ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het recept! Ik heb ze vanmiddag uitgeprobeerd en ze zijn goed gelukt en lekker. Ik heb wel het eiwit gelijk gebruikt zonder 24 h te wachten en recht uit de ijskast (geen geduld ;o) ) en ze zijn toch mooi gerezen. Hier 13 min in de oven. Heb wel een uitstekende oven in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Graag gedaan, ik ga het binnenkort nogmaals proberen met een andere oven en een ander recept! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel hard bedankt voor dit recept! Van de eerste keer gelukt (met de macaron-set van de Hema) en heel lekker. Bij de volgende lading ga ik een smaakje toevoegen. Heb je enig idee wat ik hiervoor kan gebruiken? Patidess of Lorann Oils of nog iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmmm... die macarons zien er lekker uit! Het schijnt inderdaad niet makkelijk te zijn, maar zoals jij het hier uitlegt, lijkt het me wel te doen! Dat ga ik binnenkort ook eens proberen en ik laat je mijn bevindingen nog wel weten!

    PS Ik ben nog maar net gestart met een soortgelijke blog en wil heel graag bijleren dus ik kom hier zeker regelmatig een kijkje nemen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen