donderdag 16 september 2010

Vanmorgen ben ik naar de markt gegaan, altijd leuk! Natuurlijk kwam ik weer thuis met enkele fruitsoorten voor te bakken ;) Wat staat er op het menu: pruimen- amandelcake, framboos- vanillecake en peer- speculooscake. Alledrie heerlijk en dan vooral die framboos- vanillecake! Ik ga jullie al eerst het recept van de basis fruitcake geven dat ik gebruikt heb: 

Ingrediënten
300g gesmolten roomboter
 6 eieren
 300g suiker
 500g gezeefde bloem
 2,2 dl volle melk
 3tl bakpoeder
 Fruit naar keuze

Werkwijze
Klop de eieren met de suiker heel luchtig. Voeg hieraan beetje bij beetje de bloem en het bakpoeder toe. Als het bloemmengsel volledig opgenomen is voeg je de melk en de boter toe. En hiermee is het basisdeeg klaar, je kan nu altijd smaakstoffen toevoegen (amandelpoeder, vanille, mokka, speculoos, kaneel,...). Giet een bodempje van dit mengsel in de ingevette springvorm. Hierop leg je de vruchten, zorg ervoor dat ze zeker de bodem niet raken en  dat ze niet teveel vocht bevatten, want dan krijg je een papje. Daarna giet je de rest van het beslag erover en druk je vanboven nog wat vruchten in het deegmengsel. Bak dit gedurende 1h, soms iets langer op 180°c. Het resultaat is een heerlijke en smeuïge fruitcake!

Ik heb dus gekozen voor 3 soorten te maken: pruimen, frambozen en peren. 

7 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit! Vooral die met frambozen. Ook lekker met witte chocolade druppels erdoor :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Stijn,

    Ziet er verdomd lekker uit, ik wil vandaag mijn pruimen die ik over heb gaan gebruiken maar ik vroeg mij af hoe groot de bakvorm is die jij gebruikt heb.
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Stijn de taart was fantastisch.
    Heerlijk.

    Het enige was dat de pruimen die ik gebruikte in pure vorm heerlijk zoet waren maar in de taart behoorlijk zuur smaakte.
    Weet jij misschien hoe dit kan???

    Maar deze maak ik vaker.
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen idee! Ligt mss aan de soort pruimen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ga dat direct eens uittesten zie :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super recept Stijn. Gebruik het al jaren. Tip vervang de melk met koffiemelk een keer en kijk dan naar de structuur van de cake...(niet zo kruimelig) Gr Sona

    BeantwoordenVerwijderen